Trafiekcijfers Aug 2023
Vergelijking tussen de periode Aug 2022 en 2023
2022 |
2023 |
Verschil |
|
Commercieel: |
453 |
364 |
-19,6% |
2022 |
2023 |
Verschil |
|
Bewegingen: |
2.502 |
2.194 |
-12,3% |
Passagiers: |
47.079 |
45.152 |
-4,1% |
Vracht: |
3.634 |
960 |
-73,6% |
Vergelijking tussen de periode Jan - Aug 2022 en 2023
2022 |
2023 |
Verschil |
|
Commercieel: |
3.034 |
3.284 |
+8,2% |
2022 |
2023 |
Verschil |
|
Bewegingen: |
17.250 |
15.070 |
-12,6% |
Passagiers: |
250.578 |
265.593 |
+6% |
Vracht: |
30.388 |
22.155 |
-27,1% |
Commentaar:
WIJ HADDEN SPIJTIG GENOEG GELIJK
Eerder dit jaar hebben we herhaaldelijk voorspeld dat het er in de nabije toekomst niet goed uitzag voor de luchthaven. We wilden niet aan doemdenken of paniek zaaien doen, maar jammer genoeg is de negatieve spiraal nog sneller gaan draaien dan wij verwacht hadden.
Wij voorspelden lagere vrachtcijfers nadat Qatar Cargo naar andere luchthavens verhuisde en in functie van de wereldwijde recessie in de vrachtsector, maar hadden niet gedacht dat zelfs de passagiersaantallen in de zomer lager zouden uitvallen.
Blijkbaar spelen verschillende factoren (tijdelijk?) in ons nadeel: de hevige concurrentie van diverse operators op omringende luchthavens en de vrees voor extreme weersomstandigheden in het zuiden zouden hierin de grootste rol spelen.
Wij kunnen alleen maar ons pleidooi met kracht herhalen dat er geen tijd mag verloren gaan om sterk in de toekomst te investeren: "NU" is het alle hens aan dek om nieuwe klanten in zowel de passagiers- als de vrachtsector intens warm te maken voor de Oostendse luchthaven. De vernieuwde infrastructuur na de tijdelijke sluiting van de luchthaven begin 2024 moet de weg openen naar nieuwe horizonten.
Koken kost geld! Achteraf is het genot van de maaltijd des te groter.
Wij hopen dat alle verantwoordelijken dit beseffen en in die geest werk maken van de toekomst.